ERASMUS+ CLIMATES PROJEKT - ÉSZTORSZÁGI TALÁLKOZÓ PÄRNU 2018.05.27 - 06.02.

2018.06.22

Iskolánk részt vesz a CliMates-together for the better Erasmus+ projektben, melynek keretei között lehetőségünk volt ellátogatni Pärnu városába, Észtországban. Íme néhány gondolat, benyomás a projekthétről:

2018.05.27.(vasárnap)

Hajnali három óra... szól az ébresztő. Négykor már a kocsiban vagyunk úton a Liszt Ferenc Repülőtér felé. Még csak öt múlt, de mi már be is chekkoltunk. Menetrend szerinti időben, reggel hétkor, felszállt a gépünk és süvítettünk Varsóba. Miután épségben földet értünk és elhagytuk a gépet, egy hosszas és felettébb információdús eszmecserét folytattunk a lengyel légitársaság egyik alkalmazottjával, melyből kiderült számunkra, hogy a tallinni járatot törölték és átirányítottak minket a Vilniusba közlekedőre...mert miért ne?!

Röpke öt óra várakozás elébe néztünk, de csüggedésre semmi okunk nem volt! Kaptunk ebédutalványt, amit az utolsó fillérig, akarom mondani zlotyiig elköltöttünk. Délután 2-kor felszálltunk a repülőre és indultunk tovább Litvánia fővárosába.

Csak azért, hogy véletlenül se kelljen kapkodnunk és legyen időnk szétnézni, az ottani reptéren tölthettünk további négy órát. Köztudott tény, hogy a reptereken csak úgy repül az idő, nem is beszélve a jó társaságról, szinte fel sem tűnt, és már megint el kellett foglalunk üléseinket. Turbulenciát nem kímélve száguldottunk Tallinnba. Amikor megérkeztünk, szembesültünk a ténnyel, hogy meg kell várni a spanyolokat, hogy közös busszal utazhassunk Pärnuba. Másfél óra várakozás... mi az nekünk?

Végül megérkeztek a spanyolok is, így már csak egy óra utazás (ezúttal a földön) választott el végleges úticélunktól minket. Ébrenlétünk közel huszonegyedik órájára mindenki elfoglalta szállását és kényelmesen lepihenhettünk.

2018.05.28 (hétfő)

Első pärnui napunk (egy kiadós alvás után) tíz órakor kezdődött a Pärnu Kuninga Tänava Általános Iskolában. A rendezvényt az igazgatónő beszéde nyitotta meg, melyet az egyik diák profi módjára fordított angolra.

Ezután az iskola kisfiú és kislány kórusát (hihetetlen aranyosak voltak) és más, az iskolában tanuló diákok előadását hallgathattunk meg, majd egy észt néptánc bemutatót nézhettünk meg, melyben nagy örömünkre részt is vehettünk. Ezek után körbe jártunk az iskolát, melyet egy kis szünet követett. A szünet után Észtországról, Pärnuról és az iskoláról tartottak nekünk rendkívül érdekes prezentációkat. Ezt a klíma nagykövetek bemutatkozása és munkájuk bemutatása követte.

Napunkat egy gyors ebéd után a Modern Művészetek Múzeumában folytattuk, ahol újrahasznosított anyagok felhasználásával készült tárgyakból álló kiállítást tekintettünk meg. A kiállított tárgyak nagyon ötletesek és elgondolkodtatóak voltak.

A múzeumlátogatás után a vendéglátokra bíztak minket. A nagy hőségre való tekintettel a lábaink a tengerpart felé húztak bennünket, ahol egy kellemes délutánt töltöttünk el az észtek, németek és spanyolok társaságában.

Este mindenki vendéglátó családjával ismerkedett, velük töltötte az időt.

2018.05.29. (kedd)

Keddi napunk egy órácskával hamarabb kezdődött, mint a hétfői, azaz kilenc órakor. Az iskola előtt gyülekeztünk, majd csoportokban elindultunk tesztelni az észtek applikációját, mely a város főbb (a klímával kapcsolatos) pontjain kalauzolt végig minket. Sok-sok új és érdekes információval gazdagodtunk, másrészt kicsit jobban megismerhettük a várost.

Az iskolába való visszaérkezés és rövid szünet után kézműveskedtünk egy kicsit. Lehetőségünk volt menhelyi macskák és kutyák számára játékot és magunknak emléktárgyat készíteni. Természetesen ezek mind újrahasznosított ruhaanyagokból készültek.

Ezután következett az ebéd, ami igen furcsa volt... még az észteknek is.

A délutánja szabad volt a csapatnak, de az este folyamán újra összejöttünk és részt vettünk az egyik helyi gimnázium jótékonysági estjén. Az est első felében helyi zenekarok és DJ-k, majd a híres észt énekes, Uku Suviste szórakoztatta a résztvevőket. A városban életben lévő szigorú kijárási szabály/tilalom miatt, miszerint kiskorú 11 óra után nem tartózkodhat felügyelet nélkül az utcán, nekünk tizenegykor véget ért a szórakozás, pedig a fehér éjszakák miatt még késő estig világos van - a nap ebben az időszakban csak 9 óra után nyugszik le. "Korán" haza kellett mennünk, de így is örök emlék marad az este.

2018.05.30. (szerda)

Harmadik napunk az észt városban kirándulással telt. Először a pärnui víztisztító üzemben tettünk látogatást, ahol előadást tartottak nekünk a város vízvezetékhálózatáról, majd körbejártunk az udvaron, ahol kellemes szagok terjengtek...

Ezután folytattunk utunkat a Tolkuse láp felé, hogy az alábbi információkkal gazdagodjunk:

Észtország különlegességei a lápok, amely kb. egy ötödét teszik ki az ország területének. Ezzel az aránnyal harmadik helyen van a világon Finnország és Kanada után. A lápok legősibb természetes társulások Észtországban, melyek már 10.000 évvel ezelőtt kezdtek kialakulni. A lápokban nagy a fajgazdaság, Észtország növényeinek kb. egynegyede megtalálható a lápokban. Például a rovarevő harmatfű egész általános.

A lápok lassan fejlődnek, a talajban lévő tőzegmoha növekedésével a felszín dagad, mint a kenyér - innen jön a magyar dagadóláp elnevezés. A moha évi egy millimétert nő. A tőzegmoha bomlásával képződik a tőzeg, ami értékes energiaforrásnak számít. Az észt lápok viszonylag sok tőzeget rejtenek.

A dagadólápok csapadékvízből táplálkoznak, és kevés a talajukban a tápanyag, ezért a fák (fenyők, nyírek) törpék maradnak, és sajátos látképet nyújtanak a mocsárjárónak. A dagadóláp vizei magasabban állnak a környező vizeknél, ezért mindig kifelé folynak a patakok. A nagyobb lápokban pedig kisebb-nagyobb tavacskákba gyűlik össze a víz, zsombékokkal és lapos részekkel váltakozva tipikus tájat képeznek. Mivel a lápvízben kevés a só, ezért nem nagyon lehet vele szomjat oltani, de mosásra igen alkalmas. A kesenyés ízét és barnás színét a szerves anyagok okozzák. Némelyik láptóban még úszni is lehet, ahol kiépítették a létrát, hogy be- és kimehessen rajta az ember, mert az ilyen tavaknak nincsen rendes partja.

A lápvidék tavában a csoport néhány tagja, köztük Zsófi is, megmártózott.

A sokfajta moha mellett a lápokban gyakori növény a hanga, de sok bogyót is szedhetünk: tőzegáfonyát, vörös áfonyát, fekete áfonyát, mocsári hamvasszedret. (https://esztbonto.blogspot.com/2014/01/lap-raba.html)

A kiadós kirándulás és a sok érdekes látnivaló után jött a jól megérdemelt piknikezés. Jól lakottan és fáradtan indultunk haza.

Délután és este szabad programunk volt, amit legtöbbünk ilyen-olyan szuvenír vásárlásával és a családdal töltött.

2018.05.31. (csütörtök)

Utolsó napunk Pärnuban, ugyanúgy kezdődött, mint bármelyik másik a héten.

Ébredés az ébresztőóra éles hangjára, majd gyors reggeli és készülődés után indulás az iskolába. Ottlétünk negyedik napjára már-már magunktól is eligazodtunk volna az épületben segítség nélkül, főleg mivel első állomásunk ezen a reggelen is az előadóterem volt, ahol időnk nagy részét töltöttük, ha az iskola területén tartózkodtunk. Ezúttal az észt diákok iskolai kutatómunkájukat mutatták be nekünk, melyben természetesen a klímaváltozásról és annak legfőbb okozóiról volt szó. Ezt követően pedig a projekt partnerországainak problémáit foglalták össze.

Mikor véget értek a prezentációk, mi következtünk. Lehetőséget kaptunk, hogy bemutassuk Budapestet, illetve az iskolánkat, mivel a nyár elteltével a következő helyszín ismét szerény kis hazánk lesz.

Beszéltünk az Ady Gimnáziumról, az iskola évfolyamain működő osztályokról, és azok képzéseiről. Beszámoltunk a "Puzzle Hunting"-ról, melyet iskolánk 8.-os osztályán teszteltünk nem is olyan rég. Bemutattuk a foglalkozáson készített videót is, melynek nagy sikere volt partnereink körében.

Tíz órakor útra keltünk, hogy ellátogassunk Pärnu természettudományos oktatási központjába, más néven Pernova-ba. A PERNOVA Oktatási Központ híd az értékes tudás és az intelligens jövő között, ahol a legkisebb gyerektől a felnőttig mindenki talál magának értékes időtöltést a játszóházban, az állatgondozóban, vagy éppen a csillagvizsgálóban.

Miután két kisebb csoportra osztottak minket, bemutatták nekünk az épületet, és hogy tulajdonképpen mivel is foglalkoznak az ott dolgozók. Láthattunk kitömött és élő állatokat, növényeket. Meglátogattuk az épület "mozi szobáját" ami a Napot formázta meg, és ahol a foglalkozás egyben véget is ért egy vetítéssel.

Pernova után elsétáltunk a tengerpartra, hogy jobban szemügyre vehessük az ott rejlő élővilágot, melyet korábbi látogatásaink során elmulasztottunk, hiszen a Balti-tenger gyönyörűségesen hullámzó vize mindannyiszor magára vonta figyelmünket.

Egy rövid ebéd után a menzán, gyorsan felsiettünk az előadóterembe, ahol sor került a záró ceremóniára, hogy hivatalosan is lezárjuk észtországi projekttalálkozónkat.

Miután minden ország képviselői megkapták a kis ajándékukat észt vendéglátóinktól, készítettünk egy utolsó közös csoportképet, majd indultunk kiélvezni maradék szabadidőnket Pärnu városában.

Este minden család elvitte vendégül látott diákokat a város legjobb éttermébe, így véve búcsút tőlünk.

2018.06.01. (péntek)

Péntek reggel izgatottan keltünk ki az ágyunkból, s ennek nem volt más oka, minthogy Észtország fővárosába, az az Tallinnba utaztunk aznap.

Összepakolt bőröndjeinkkel a kezünkben álltunk a Hotell Pärnu bejárata előtt, ahol könnyes búcsút vettünk vendéglátóinktól. Mikor már mindenki megérkezett, bepakoltunk a buszba és elfoglaltuk helyeinket. Egy röpke óra elteltével már a fővárosban sétáltunk első úti célunk irányába, az Energy Discovery Center, más néven Energia Avastuskeskus-hoz.

Az energia központban miután két csoportba osztottak bennünket, az üvegházhatásról és annak megakadályozásáról beszélgettünk az előadónkkal, majd egy rövid bemutató keretében közelebbről is megismerkedhettünk a fizika rejtelmeivel. Végül pedig egyedül is körülnézhettünk az épületben, melyet nyugodtan nevezhetünk az észt Csodák Palotájának.

Következő állomásunk a Solaris pláza volt, ahol megebédeltünk és elköszöntünk a németektől, akik a reptérre indultak. Ezt követően a spanyolokkal és az észtekkel elindultunk felfedezni az óvárost, ahol szabadidőt is kaptunk, hogy jobban körül tudjunk nézni.

A szabadidő végén vendéglátóinkkal együtt megvacsoráztunk, majd elkísértek minket a szállodába, ahol a búcsú után az este további részét élvezhettük.

2018.06.02. (szombat)

Annak ellenére, hogy szombat volt és egy szállodában ébredtünk, nem élvezhettük sokáig az ágyak kényelmét.

Miután összepakoltunk, és kényelmesen megreggeliztünk, a csomagjainkat pedig beadtuk megőrzésre, elindultunk Tallinn városába, hogy jobban körülnézhessünk, mint előző nap. Újra bementünk az óváros falai közé, szemügyre véve olyan épületeket és utcácskákat, amiket mindaddig nem láttunk. A városnézés után megkerestük Tallinn kikötőjét, ahol tettünk egy jókora sétát, megebédeltünk, majd szabadidőt kaptunk.

Délután négykor már a reptéren voltunk, hogy időben elérjük a hat órakor induló járatunkat.

Butaság volt azt gondolni, hogy ezúttal minden simán megy majd...
Bechekkoláskor ugyanis észrevettük, hogy a repülő, amivel Varsóba repültünk volna, 40 perccel később indul a vártnál. De nem ez volt az egyetlen bonyodalom, ugyanis nem telt el sok idő, hogy odahívjanak minket az egyik kapuhoz, és kicseréljék Varsóba szóló jegyeinket egy Frankfurtba induló járatéra.

Szerencsére a repülő épségben landolt a német reptéren, és ezúttal csak a kapukat váltogatták, hogy éppen melyikhez kéne sietni, nehogy lekéssük a hazainduló járatunkat. Végül este tizenegykor értünk földet a Liszt Ferenc Reptéren, ahonnan egyenes út vezetett otthonainkhoz.

A kalandos, olykor már bosszantóan kellemetlen utazások ellenére egy élményekben és tapasztalatokban gazdag hetet töltöttünk el Észtországban.

A tenger, a csodálatos tájak, a programok szokszínűsége és a vendéglátók kedvessége mind abban erősítettek meg minket, hogy nagyszerű lehetőség részt venni nemzetközi projektekben. Ezáltal nem csak nyelvtudásunk bővül, hanem nyitottabbá válunk, megismerhetjük más európai nemzetek szokásait, kultúráját, történelmét is. A magyarok számára Észtország még sok lehetőséget tartogat minden téren, szívesen mennénk vissza Pärnuba vagy Tallinnba, ha lehetőségünk adódna.